Vem är ansvarig uthyrare?
Ansvarig uthyrare är: Strömbacka Snickeri AB, Strömbacka 423, 820 62 Bjuråker. Telefon: 070-607 36 95.
Som uthyrare är vi skyldiga se till att:
- Du får en skriftlig bekräftelse på din bokning.
- Du får handlingar och uppgift om var nyckeln kan hämtas i god tid, men inte nödvändigtvis mer än 30 dagar före avtalad ankomstdag.
- Stugan/lägenheten stämmer med beskrivningen.
- Du informeras om alla väsentliga förändringar, som rör din bokning,
- Du får disponera stugan från kl 15.00 avtalad ankomstdag till kl 11.00 avresedagen, om inget annat bekräftats.
- Om du inte är nöjd med stugan/lägenheten, så är det oss du skall vända dig till. Läs om detta nedan.
När blir min bokning bindande?
Både du och vi är bundna vid hyresavtalet så snart vi bekräftat bokningen och du betalat anmälningsavgiften eller hela hyran.
När skall jag betala?
Om du bokat tidigare än 60 dagar i förväg är anmälningsavgiften 500 kr/vecka. Anmälningsavgiften skall betalas inom 10 dagar från det att vi sänt bekräftelsen till dig. Den räknas av från hyran. Resten av hyran skall betalas senast 60 dagar före avtalad ankomstdag. Om du bokat senare än 60 dagar i förväg skall hela hyran betalas inom 3 bankdagar efter bokning.
Vad händer om jag inte betalar i tid?
Om du inte betalar anmälningsavgiften i tid har vi rätt att stryka din bokning. Om du missar betalning av hyran räknas det som en avbokning från din sida och då gäller reglerna för avbokning.
Vad gäller om jag vill avboka?
Du kan avboka muntligen eller skriftligen till oss. Avbokningen räknas inte om den görs till någon annan eller sänds till stugan. Vi är skyldiga att bekräfta din avbokning skriftligen.
Om du avbokar tidigare än 40 dagar före avtalad ankomst, behöver du inte betala mer än en expeditionsavgift på 500 kronor. Om du avbokar 40 dagar eller senare före avtalad ankomst, måste du betala 90 % av hyran.
Om du redan hunnit betala mer än vad du i så fall blir skyldig att betala, så får du omedelbart tillbaka mellanskillnaden.
Vad har jag för rättigheter?
Om vi inte tillhandahåller stugan i utlovat skick eller vid rätt tidpunkt och inte kan erbjuda dig en annan stuga vars skillnader mot den du bokade är så små att de saknar betydelse för dig, så har du rätt att säga upp hyresavtalet. Vi måste då betala tillbaka det du betalat oss och ersätta dig för dina styrkta och rimliga kostnader, med avdrag för den nytta du kan ha haft av stugan.
I stället för att säga upp hyresavtalet, kan du begära att vi sätter ned hyran.
Om du har klagomål bör du framföra dem till oss snarast möjligt, helst inom 3 dagar från ankomstdagen. Fel, som uppstår under vistelsen, bör du anmäla omgående, så att vi får en chans att rätta till det.
Du har rätt att sätta någon annan i ditt ställe och vi måste godta den personen om vi inte har särskilda skäl att vägra. Du måste i så fall meddela oss före tillträdesdagen och vi tar då ut en ombokningsavgift på 500 kronor.
Vad har jag för skyldigheter?
Du måste vårda stugan väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller. Du ansvarar själv för alla skador, som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att du eller någon i ditt sällskap varit vårdslös.
Du får inte använda stugan till något annat än vad som avtalades vid bokningen (vanligtvis fritidsändamål) och du får inte låta fler personer övernatta i stugan eller på tomten, än vad du uppgav vid bokningen.
Du måste städa ordentligt före avresan. Om du missar detta kommer vi att utföra städning på din bekostnad.
Krig, naturkatastrofer, strejker m.m.:
Både du och vi har rätt att träda ifrån hyresavtalet om stugan inte kan tillhandahållas på grund av krigshandlingar, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikt, längre avbrott i vatten- eller energitillförseln, eldsvåda eller andra liknande större händelser, som varken du eller vi kunnat förutse eller påverka. Vi är i så fall skyldiga att fortast möjligt betala tillbaka vad du betalat, med avdrag för den nytta du haft av stugan.
Vad händer om vi inte kommer överens?
Vänd dig direkt till oss med eventuella klagomål. Tänk på att dina möjligheter att få rättelse kan minska om du dröjer med att klaga. Om vi inte kommer överens, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Den består av en opartisk ordförande och ett antal representanter för researrangörer och konsumenter. Konsumentvägledaren i din hemkommun kan hjälpa dig. Adressen är: Box 174, 101 23 Stockholm (www.arn.se).
Terms and conditions for Dellendröm cottage rentals
Who is the responsible landlord?
The responsible landlord is: Strömbacka Snickeri AB, Strömbacka 423, 820 62 Bjuråker. Phone: +46 70-607 36 95.
As landlords we are obliged to ensure that:
- You receive written confirmation of your booking,
- You receive documentation and details of where to pick up the key in good time, but not necessarily more than 30 days before the agreed day of arrival.
- The cottages agrees with the description.
- You are informed of any important changes concerning your booking,
- You may use the cottage from 3 pm on the agreed day of arrival until 11 am on the day of departure, unless otherwise confirmed.
- If you are not satisfied with the cottage/flat, you should contact us. See below.
When does my booking become binding?
You and we are bound by the lease as soon as we have confirmed you booking and you have paid the application fee (or all the rent).
When should I pay?
If you booked earlier than 60 days in advance the application fee is 500 SEK/week. The application fee should be paid within 10 days of the date on which we sent the confirmation to you. It will be deducuted from the rent. The rest of the rent should be paid no later that 60 days before the agreed day of arrival.
If you booked later than 60 days in advance, all the rent should be paid at the latest within 3 business days of the booking.
What happens if I don’t pay on time?
If you don’t pay the application fee on time, we have the right to cancel your booking. I you fail to pay the rent this is counted as a cancellation on your part and in that case the rules for cancellation apply.
What are the rules if I want to cancel?
You can cancel verbally or in writing through us. Cancellation is not valid if it takes place through another party or is sent to the cottage. We are obliged to confirm your cancellation in writing.
If you cancel more that 40 days before agreed arrival, you do not need to pay more than a service charge of 500 SEK. If you cancel 40 days or later before agreed arrival, you will have to pay 90 % of the rent.
If you have already paid more than you are obliged to, the difference will be reimbursed by the party to whom it was paid.
What are my rights?
If we do not provide the cottage in the promised condition or at the right time and cannot offer you another cottage that differs so little from the one you booked that this is of no significance to you, you are entitled to cancel the lease. In this case we have to reimburse what you have paid us and compensate you for your proved and reasonable costs, with a deduction for the benefit you may have had from the cottage.
Instead of cancelling the lease, you may demand reduction of the rent.
If you have any complaints they should be communicated to us as soon as possible, preferably within 3 days from the day of arrival. Any defects which occur during your stay should be reported immediately, so that we have the opportunity to rectify them.
You are entitled to put another person in your place and we have to accept that person unless we have special grounds for refusing. If you intend to do so you must inform us before the date of arrival. The fee for changing the reservation is 500 SEK.
What are my obligations?
You must take good care of the cottage and follow the rules and regulations which apply. You are personally responsible for any damage that occurs to the property and its contents through your own negligence or that of someone in your party.
You must not use the cottage for any purpose other than what was agreed at the time of booking (normal leisure purposes) and you must not allow more people to stay overnight in the cottage or in its grounds than you stated on booking.
You must clean properly before you depart. I you fail to do so we will do the cleaning at your expense.
War, natural disasters, strikes, etc.
You and we have the right to depart from the lease if the cottage cannot be supplied owing to military operations, natural disasters, labour-market conflicts, protracted interruptions in the supply of water or energy, fire or other similar major occurrences, which neither you nor we could have foreseen or influenced. Under such circumstances we are obliged to reimburse what you have paid with a deduction for the benefit you may have had from the cottage.
What happens if we don’t agree?
Tell us about any complaints immediately. Bear in mind that your chances of obtaining redress may diminish if you delay in making your complaint. If we don’t agree, you can contact Allmänna Reklamationsnämnden (the National Board for Consumer Complaints) which consists of an impartial chairman and a number of representatives of travel organizers and consumers. The address is: Box 174, S-101 23 Stockholm, Sweden. (www.arn.se)